Home Concerten & Events EVITA

EVITA

Deel deze tip : Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Op 30 september ging in de Capitole te Gent de musical EVITA in première – de allernieuwste productie van Music Hall in een regie van Stany Crets, met Ann Van den Broeck en Hans Peter Janssens in de hoofdrollen. Na Gent verhuist de productie naar Antwerpen, waar eind deze maand het stuk wordt hervat. Het premièrepubliek was alvast laaiend enthousiast en trakteerde cast en crew na 25 scènes met een staande ovatie.

Intussen liggen de voorstellingen in Gent al achter de rug, maar doordat heel wat mensen niet aan een ticket raakten, is beslist om 2 extra voorstellingen in te lassen op 3 en 4 maart 2017. Ook in Antwerpen zijn er extra voorstellingen, op 13 en 14 april 2017.

De poprockopera van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice over de onsterfelijke Argentijnse presidentsvrouw Eva Perón blijft tot de verbeelding spreken, en daarom loopt het ook storm voor deze Vlaamse versie. De regisseur en de twee hoofdrolspelers maken hun rol van publiekslokker dan ook waar…

EVITA vertelt het waargebeurde verhaal van de Argentijnse Eva Duarte die op haar vijftiende van een plattelandsdorpje naar Buenos Aires verhuist om het daar als actrice te maken. Op een benefietconcert leert ze de legerkolonel Juan Péron kennen. Ze trouwen en na gemanipuleerde verkiezingen wordt hij de president van Argentinië en zij een ‘godin’ voor de arbeiders. Toch krijgt ze heel wat kritiek op haar eigengereid optreden en luxueuze levensstijl. Zeker in het buitenland worden de Pérons gezien als schaamteloze dictators, voor wie het volk niets meer dan een speeltje is. Nog maar 33 jaar oud, sterft Evita aan de gevolgen van baarmoederhalskanker. Maar de mythe blijkt onsterfelijk.

De rol van Evita wordt vertolkt door Ann Van den Broeck, die reeds een indrukwekkend CV kan voorleggen, met o.a. rollen in Shrek, Spamalot, Beauty and the Beast, … Ook Hans Peter Janssens is een onvervalste musicalster in binnen- en buitenland. Na zijn musicaldebuut in ‘De Man van La Mancha’, speelde hij in diverse producties zowel Raoul als het Spook in ‘The Phantom of the Opera’. Hij vertolkte ook de rol van Jean Valjean in ‘Les Misérables’ (zowel in Antwerpen als in de Londense West End), van diens aartsvijand Javert, maar ook van Graaf Von Krolock (‘Dans der Vampieren’), Korchak (‘Tarzan’), Simon Doucet (‘Lelies’) en Dracula. Beide hoofdrolspelers krijgen het gezelschap van Sébastien De Smet als ‘Ché’: de anonieme verteller die met zijn bijtende en cynische commentaar Evita tot de orde roept.

Opvallend is de schitterende choreografie van de hand van Laurent Flament (bekend van oa ‘So You Think You Can Dance’).

Ons oordeel na de première? Deze musical is onsterfelijk en daarom is het steeds bang afwachten hoe de productie wordt neergezet. Rekening houdend met het beperkte budget in vergelijking met sommige buitenlandse producties, mag je stellen dat er door het Music Hall team alweer fantastisch werk is geleverd – getuige alleen al het feit dat de schwung er vanaf de eerste scène in zat. De hand van regisseur Stany Crets is wel degelijk zichtbaar, en smaakt – althans voor ons – naar meer. De soms ietwat schunnige insteek die hier en daar in de vertalingen is geslopen, kunnen we hem niet kwalijk nemen. Het is dan ook Stany Crets ;). Kortom, Evita is het zien meer dan waard.

De volgende grote musicalproductie van Music Hall wordt er weer ééntje om reikhalzend naar uit te kijken, m.n. Chaplin De Musical – verwacht eind dit jaar.

Credits foto’s: Steven Hendrix

EVITA, Capitole Gent en Stadsschouwburg Antwerpen, nog op 01/10 en 02/10 te Gent – van 28/10 t.e.m. 01/11 in Antwerpen.
Tickets via deze link.
EXTRA VOORSTELLINGEN in Gent op 3 en 4 maart 2017 en in Antwerpen op 13 en 14 april 2017. Tickets via deze link.

evita-gent-2

 

Score voor diverse criteria
Evita
Alexandra is ons jongste redactielid. Deze nog maar pas afgestudeerde hippe vrijgezel houdt van reizen, liefst naar exotische bestemmingen, en grijpt elke kans om de wereld te verkennen. Verder heeft Alexandra nog drie grote passies: showbizz, wellness en lekker eten (in deze of een andere volgorde).
Heb je een goede tip rond kwalitatieve vrijetijdsbesteding ?

3 Reacties op deze tip

  1. Evita in Antwerpen was zooooo slecht op 28 oktober. Als echte musicalfans hadden we veel meer verwacht. De hoofdrolspelers waren ronduit slecht en konden op geen enkele moment ontroeren. Als dit je eerst musical is krijg je voor altijd een dégout. Nooit gaan we nog naar een voorstelling met An van den Broek. De bewerking van Stani Crets is waardeloos.

  2. Misschien was de voorstelling die jij zag op 28 oktober in Antwerpen zoooo slecht. Zelf zag ik de voorstelling in Gent en niettegenstaande ik het een afschuwelijke zaal vind en er natuurlijk altijd wat opmerkingen te maken zijn, kon ik de voorstelling persoonlijk best smaken.

    Het viel natuurlijk totaal niet te vergelijken met de voorstelling enkele jaren terug in Oostende die rechtstreeks van West End kwam, maar wat Stany Crets hier gedaan heeft met beperkte financiële middelen getuigt van grote creativiteit en originaliteit. Persoonlijk heb ik het ook wat moeilijk met het vulgaire taalgebruik dat Crets hanteert in sommige passages, maar ja…. dat lijkt nu eenmaal zo te moeten in vele Vlaamse musicals :-(.

    En An van den Broek is een prachtige verschijning, goede actrice maar mankeert wel duidelijk de stem om de rol van Evita werkelijk te dragen als ze in de hoogte moet zingen. Het gekende nummer “Don’t Cry for me Argentina” droeg ze dan wel heel ingetogen en mooi. Het was enkel op de meer hogere en luidere tonen dat duidelijk wordt dat haar stem voor deze rol niet geschikt is en in dat opzicht verkeerd gecast.

    Sebastien De Smet in de rol van Ché was voor mij zelfs een revelatie. En ja, mijn grote idool Hans Peter Janssens kwam ook niet helemaal uit de verf. Daar had hij nu eenmaal ook de rol niet voor. Iedere echte musicalliefhebber weet trouwens dat de hoofdrol in Evita niet die van Juan Peron, maar van Ché is.

    Ook in het ensemble zaten er heel valabele krachten die – als ze de kans krijgen om te groeien – in de toekomst zeker grotere rollen aankunnen.

  3. Ik was er gisteren ook bij in Antwerpen en deel voor een stuk de mening van Monique. Hans Peter Janssens zat maar op een fractie van zijn kunnen en leek op automatische piloot te vliegen, en Ann Van den Broeck speelde wel doorleefd maar komt qua stem te kort in de hoge regionen. Dat de bewerking van Stani Crets waardeloos is, vind ik dan weer niet correct. Ik vond de regie bijwijlen zelfs verrassend, en – rekening houdend met de wellicht véél lagere budgetten in vergelijking met producties in West End London – méér dan waardig. De spoeling in Vlaanderen is sowieso dunner dan internationaal, en dat geldt evenzeer voor de zangstemmen. Ik heb zeker geen wrang gevoel overgehouden aan deze voorstelling. De muziek blijft hemels, de choreografie was verfrissend en de regie verrassend. Als het eindgevoel goed zit (wat bij mij het geval was), ben ik tevreden.

Plaats hier je reactie