Home Concerten & Events Mozart! – De Musical (RECENSIE)

Mozart! – De Musical (RECENSIE)

Deel deze tip : Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Nog tot zondag 7 januari 2018 kan je in de Stadsschouwburg van Antwerpen terecht voor de nieuwste Music Hall productie, m.n. Mozart! – De Musical. Deze musical vertelt het levensverhaal van de wereldbekende Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart, die vaak wordt omschreven als een rock star avant la lettre. Hij leefde intens, kort, was eigenzinnig, anti-establishment en genoot volop van de geneugten des levens.

De productie wordt gebracht door een live orkest met Christoph Bönecker als musical director en dirigent. Ruben Van Keer speelt de rol van Mozart. Hij studeerde Muziektheater aan het Fontys conservatorium in Tilburg. Daar speelde hij onder andere Hamlet in Hamlet, Lysander in Een Midzomernachtsdroom en Alan Strang in Equus. Hij deed professionele theaterervaring op als Robespierre in Marie Antoinette, Bernstein en Fecter in Dogfight en Arthur in Arthur en de strijd om Camelot. In 2016 studeerde hij af aan de Musical Theatre opleiding aan de Royal Academy of Music in London. Tijdens zijn opleiding speelde hij onder andere Robert in Company en Anthony in Sweeney Todd.

Wij bezochten de premièrevoorstelling op 10 december 2017.

Toen we vooraf de titel van deze productie lazen, weerklonken in ons hoofd meteen de vele prachtige melodieën die ooit door het genoemde genie gecomponeerd waren. Mozart was – hoewel fysiek niet aantrekkelijk – een opmerkelijke persoonlijkheid: enerzijds begiftigd met een geniaal brein, anderzijds continu worstelend met de alledaagse uitdagingen van het leven en met de vele mensen die hem zijn leven lang manipuleerden, te beginnen met zijn vader Leopold. Zoals ook Mozarts leven hoogtes en laagtes heeft gekend, kan van deze productie hetzelfde gezegd worden.

De musical wil een moderne voorstelling brengen van Mozarts leven en dit komt goed tot uiting door de rock-achtige voorstelling van de volwassen Mozart en de toevoeging van vooral veel drums en elektrische gitaren aan het klassieke 12-koppige ensemble. Niks mis mee, een perfecte representatie van de weerspannige persoon die Mozart was. Maar wie naar hier komt om de muziek van Mozart te horen, is eraan voor de moeite. Het concept start duidelijk niet vanuit de muziek van Mozart, maar vanuit zijn leven als mens, als componist, als enfant terrible. 

Ook visueel is er een schril contrast tussen de grandeur van de 18de-eeuwse adellijke kostuums en geprojecteerde decors van paleizen vol pracht en praal, of de verplaatsingen van Salzburg naar Wenen per koets (heel leuk gevonden trouwens !), tot we plots twee eeuwen verder gekatapulteerd worden met de familie Weber die op het toneel verschijnt in een Volkswagen Caravelle, uitgedost als de familie Flodder. Een rare kronkel van de regisseur? Het wordt wel consequent en herkenbaar doorgetrokken voor elk karakter. Zo verschijnt de volwassen Mozart steeds in zuiver wit.

Voor ons zeker een voltreffer was de creatie van een onbehaaglijk gevoel door de immer aanwezige kleine Mozart, het verstikkende, geniale brein dat Mozart levenslang achtervolgt, uitput en uiteindelijk zelfs de dood injaagt. Dit alles meesterlijk weerspiegeld door het componeren met inkt en ganzenveer, waarbij de inkt tijdens de laatste uitputtingsslag, de compositie van het Requiem, plaats maakt voor Mozarts bloed. De ganzenveer die het hart van de Meester doorboort om de muziek om te zetten in noten op papier.

Voor de cast gaan onze credits voornamelijk naar Ruben Van Keer, die W.A. Mozart met overtuiging en immer durende energie en jeugdigheid vertolkt. Ook Lillian Maandag (Mozarts zus) wist haar rol zonder pretentie maar met gevoel neer te zetten. Een rijzende ster in de musicalwereld?

Deze productie van Mozart is zeker de moeite waard, temeer daar men het aangedurfd heeft om nieuwe talenten een kans te geven een grote rol te vertolken en daarmee hun kunnen aan het grote publiek te tonen. Daarvoor alleen al zouden we deze musical aanraden. Bovendien is de kostumering heel geslaagd (van een subtiele maar herkenbare eenvoud), en bovendien wordt – steeds een pluspunt – met een live orkest gewerkt.

De kerstvakantie is een uitgelezen moment om de donkere dagen toch nog met wat muzikale lichtpuntjes te kleuren. Voor liefhebbers van grote spektakelmusicals zoals Les Misérables of Phantom of the Opera is deze productie een absolute must-see!

Mozart! – De Musical speelt nog tot 7 januari 2018 in de Stadsschouwburg van Antwerpen. Tickets van 34 tot 74 euro. Meer info via deze link.

Foto’s: © Luk Monsaert

Score voor diverse criteria
Mozart! - De Musical
Lisbeth is onze mode- en lifestyle experte en een rasechte koopjesjager en solden specialiste. Als het op shopping aankomt, is Lisbeth dé informatiebron binnen ons team. Deze ietwat extravagante hippe vrijgezel is ongetwijfeld ons meest kritische redactielid.
Heb je een goede tip rond kwalitatieve vrijetijdsbesteding ?

Reageer op deze tip

Plaats hier je reactie