Home Expo & Events Ne Me Quitte Pas – En God zag dat het goed was…

Ne Me Quitte Pas – En God zag dat het goed was…

Gisteren vond in een uitverkochte Antwerpse Stadsschouwburg de première van ‘Ne Me Quitte Pas’ – de nieuwste productie van Isabelle Beernaert – plaats. Wie dit programma in Vlaanderen nog wil bewonderen, kan nog terecht in Hasselt (06/11), Brugge (09/11) en Antwerpen (10/11). Vervolgens gaat de productie tot half februari 2017 op zoek naar eeuwige roem in Nederland tijdens een uitputtende tour van liefst 49 voorstellingen. Op 19 februari valt in de Carré in Amsterdam het doek over deze productie. Gegarandeerd zullen de meeste van deze voorstellingen uitverkocht zijn. Onze raad na de première van gisteravond: haast je voor kaartjes voor één van de drie laatste Vlaamse voorstellingen.

Hoe maak je een dansspektakel verteerbaar voor een ruim publiek? Hoe zorg je ervoor dat de toeschouwers het verhaal achter de choreografie kunnen volgen én bereid zijn hun hart open te stellen voor wat ze te zien krijgen? Hoe creëer je een perfecte symbiose tussen de op scène getoonde emoties en de individuele emotionele rollercoaster aan herinneringen van de toeschouwers in de zaal? Enkel als God een hand heeft in het geheel. En nood breekt wet: als producente en choreografe van ‘Ne Me Quitte Pas’ krijgt Isabelle Beernaert voor ons goddelijke allures toegereikt. Omdat het simpelweg mag…

Deze productie wordt gepromoot met een reuzegrote foto van Isabelle Beernaert van de hand van Lieve Blancquart. Een beeld van een ingetogen, kwetsbare en sterke vrouw. Zes producties geleden had Isabelle Beernaert reeds een productie met dezelfde titel naar de theaters gebracht, maar in deze ‘remastered version’ gaat ze – deels beïnvloed door persoonlijke ervaringen – op een andere manier met het centrale thema om. De foto matcht perfect met deze nieuwe visie.

Het centrale thema van ‘Ne Me Quitte Pas’ is Liefde – en alle emoties die met deze liefde gepaard gaan. Jaloezie, passie, hartstocht, pijn, verlangen, euforie, angst, eenzaamheid, woede, verdriet, vertwijfeling, verwarring, … Het centrale verhaal over de verschillende lagen in de liefde wordt ondersteund met filmbeelden en leest als een boek. De Bijbel van Isabelle telt – na een proloog waarin God als in het scheppingsverhaal de mensheid creëert – drie hoofdstukken: Adultery, Consolation en Remorse. De vertolkte emoties en bijhorende choreografieën vormen een volmaakte drie-eenheid met de muziek van o.m. Brel, Piaf, Adele, Muse, Rice of instrumentale stukken van Bach, Debussy of Secret Garden. De woorden van de songs matchen hierbij perfect met de op scène vertolkte en levensechte situaties. Als kers op de taart valt de mooie kostumering op – met rood, zwart en wit als symbolische hoofdkleuren -, in combinatie met een uitgekiende belichting.

Hoe goed God ook zijn best doet, toch is het de mensheid die de wereld mooi of lelijk maakt. Tijdens de repetities leerde Isabelle haar dansers ‘voelen‘, ‘durven‘ en ‘delen‘ – en daar zijn ze wonderbaarlijk in geslaagd. De productie is nooit gekunsteld, maar duwt de toeschouwer diep in de zetel én in een misschien afgesloten vat vol persoonlijke herinneringen. Wie als toeschouwer ook ‘durft‘ te ‘voelen‘, wordt van begin tot einde meegesleept in deze ruim anderhalf uur durende voorstelling. Met dank aan dansers als Samuela Papotto, Jakub Piotrowicz, Nick Van De Ven, Paulo Torquato, Robin Kroes of Lucia Gugerli. Het publiek ‘deelde‘ alvast zijn dankbaarheid met een minutenlang durende staande ovatie aan het einde van de voorstelling.

En God? God zag dat het goed was. Bij de line-up op het podium als afsluiter van de voorstelling keek Isabelle toe – vanop de zijkant, knal in het rood, als nederige maar oprecht trotse schepster van dit prachtspektakel.

Foto’s: Bob Karman

Voorstellingen:

Lisbeth is onze mode- en lifestyle experte en een rasechte koopjesjager en solden specialiste. Als het op shopping aankomt, is Lisbeth dé informatiebron binnen ons team. Deze ietwat extravagante hippe vrijgezel is ongetwijfeld ons meest kritische redactielid.