Home Concerten & Events Night of the Proms 2017 (RECENSIE)

Night of the Proms 2017 (RECENSIE)

Night of the Proms 2017 #Vrouwenaandetop

Nadat woensdag het startschot voor de Night of the Proms 2017 werd gegeven in Hasselt, waren we er gisteren bij op de première-avond in Antwerpen. Om er met plezier vast te stellen dat het Limburgse enthousiasme ook naar het Sportpaleis was overgewaaid. Na meer dan 30 jaar NOTP kun je je de vraag stellen of het nog de moeite loont om dit jaar opnieuw te gaan kijken? Het antwoord ? Simpel maar volmondig ja !

Kobe Ilsen bewijst dat hij een man met vele kwaliteiten is. Prominent op de voorgrond om het publiek wat in gang te krijgen aan het begin van de avond. Bescheiden op de achtergrond om de toppers in de volle spots te laten staan, maar steeds professioneel, soms grappig en vaak gewoon enthousiast. Hij vormt reeds voor het derde jaar op rij samen met de Braziliaanse dirigente (een vrouw, wat een uitzondering in orkestland !) Alexandra Arrieche een gouden duo om het publiek onder stoom te krijgen. De dame is niet alleen een getalenteerde dirigente, maar ze weet door haar schwung en spontaneïteit de zaal te bekoren als geen ander. Het orkest is trouwens dit jaar van naam veranderd en gaat nu voluit als Antwerp Philharmonic Orchestra door het leven. Er werd ook nog een leuke bijhorende app ontwikkeld voor dit orkest, maar om er meer over te vernemen moet je echt zelf naar NOTP gaan kijken !

De heren zijn dit jaar duidelijk in de minderheid, maar wie denkt dat het programma daarom aan kwaliteit moet inboeten is eraan voor de moeite. Johannes Genard, frontman van School is Cool mag vocaal de spits afbijten en doet dat met verve. Vanaf dan komen voor de rest van het eerste deel enkel nog dames aan bod. Klassedames, soms zelfs toptalenten, zelfs al doen de namen op het eerste gezicht misschien geen belletje rinkelen. Zo’n toppertje is de jeugdige Emily Bear die het spelen op een klassieke piano combineert met de allures van een rockartiest. Wat een matuur spel gecombineerd met een nog kinderlijk speelse onschuldige uitstraling. Een artieste die doet wat NOTP belooft : een perfecte combinatie van klassiek met hedendaagse muziek. Wat een flair! Zeker in de gaten te houden.

Isabelle A, als een fenix uit de as herrezen, bracht enkele van haar gekende nummers, met vernieuwde tekst. Onze nationale trots Blanche bracht ook nog het gekende City Lights en Melanie C mocht afronden naar de pauze toe.

Na de pauze mocht Thomas Vanderveken laten zien wat hij het laatste jaar had uitgespookt. Dat hij wel degelijk met de nodige stress aan zijn optreden begon, bewees zijn hartslag die op het grote scherm geprojecteerd werd. Maar iedereen weet dat (klassieke) muziek de zeden verzacht, mensen worden rustiger en ook bij Thomas zag je zijn hartritme dalen van zodra hij begon te spelen en meegesleept werd in de mooie muziek van Grieg. Een puike prestatie, een beloning voor een jaar hard werken ! De verrassingsgast was ook een man waardoor er opnieuw een klein beetje tegengewicht kwam voor al het vrouwelijk geweld van het eerste deel. Maar mister Night of the Proms John Miles die begeleid door de schitterende Emily Bear aan de piano Rachmaninov/All by myself zong bewees meteen weer waarom hij nog steeds een vaste waarde is op NOTP. Nog steeds een begenadigd artiest, zelfs al heeft hij de pensioenleeftijd reeds bereikt.

Een artieste die ons persoonlijk totaal onbekend was, maar die ons heel erg kon bekoren was de Britse Joss Stone. Ze heeft alle troeven : een wondermooie, krachtige stem, een vriendelijke uitstraling en dit alles verpakt in een prachtig lichaam. De zaal die ondertussen goed op dreef was, ging bij haar optreden dan ook helemaal uit de bol.

De vaste waarden backing vocals The Pretty Vanillas, het koor Fine Fleur, de NOTP Backbone en het Antwerp Philharmonic Orchestra gaven zoals vanouds het beste van zichzelf.

Wie er dit jaar nog bij wil zijn, kan vanavond en morgenavond nog terecht in het Sportpaleis.

NOTP 2017, zeker proberen om nog aan een ticket te geraken. Deze editie mag je niet gemist hebben!

Score voor diverse criteria
Night of the Proms 2017
Alexandra is ons jongste redactielid. Deze nog maar pas afgestudeerde hippe vrijgezel houdt van reizen, liefst naar exotische bestemmingen, en grijpt elke kans om de wereld te verkennen. Verder heeft Alexandra nog drie grote passies: showbizz, wellness en lekker eten (in deze of een andere volgorde).