Home Recensies RECENSIE: Chaplin, de musical

RECENSIE: Chaplin, de musical

0

Op 15 december ging een reeks van 4 try-out voorstellingen van Chaplin, de musical – de nieuwste en lang verwachte Music Hall productie – van start in de Capitole te Gent. Wij waren erbij op de persvoorstelling en lichten hieronder alvast een tipje van de sluier.

Vanaf 6 januari start een voorstellingenreeks in de Stadsschouwburg te Antwerpen. Halverwege maart komt de productie terug naar Gent voor 4 voorstellingen.

Hoe maak je een levendige musical over dé meest legendarische ster uit de stomme zwart-wit film? Een huzarenstuk als je het ons vraagt. Toch slaagt deze productie er wonderwel in om een mooie prestatie neer te zetten met deze compleet gerestylede versie van ‘Chaplin, de musical’ die in 2012 op Broadway in wereldpremière ging. De oorspronkelijke versie kreeg verschillende nominaties voor de Outer Critics’ Awards en de Drama Desk Awards. De verwachtingen waren dus hooggespannen voor deze “Vlaamse” versie waarmee Music Hall eerst België en daarna ook de rest van Europa zal trachten te ontroeren.

Je wordt moeiteloos meegenomen in de tijd van toen met de wisselende decors die je van een sobere filmzaal naar de straten van Londen, verschillende filmstudio’s, een psychiatrisch ziekenhuis of zelfs een balzaal brengen. De balzaal, die dieper doorloopt dan de andere decors, opent even het zicht op het live orkest. Een mooi gebaar van erkenning voor de inspanningen die deze muzikanten leveren om de ganse voorstelling van live muziek te voorzien.

Nordin De Moor, die de hoofdrol opneemt van Charles Spencer Chaplin, blaast zijn personage nieuw leven in. Zijn vertolking is zo geloofwaardig dat we er bij momenten van overtuigd waren oog in oog te staan met de échte Charlie. Gezichtsuitdrukkingen, bewegingen… Een dikke duim omhoog voor zijn beleving en inleving! Ook de prestaties van broer Sydney mogen er zijn, alhoewel Roel Vanderstukken toch behoorlijk onzeker overkwam tijdens het zingen. Vooral bij de hogere passages merkten we enige nervositeit of terughoudendheid. Hopelijk kan hij evolueren bij de volgende voorstellingen. Speciale credits gaan voor ons zeker ook naar Marleen van der Loo, die de rol van Charlies mama Hannah op zich neemt. Haar stem en gevoelige gezichtsuitdrukkingen konden ons heel erg ontroeren.

Eén kanttekening die we bij deze voorstelling toch zouden willen maken: de vlotte passages waarin je meegesleept wordt in het leven van Charlie worden afgewisseld met stukken waarin het tempo iets té laag ligt, waardoor je gemakkelijk eventjes ‘uit het verhaal kan vallen’. Misschien is dit eigen aan één van de eerste voorstellingen en komt de vlotheid erin, eens de cast en regie de routine van deze musical tot in de puntjes onder de knie hebben? Ontdek het gerust zelf op één van de volgende voorstellingen in Antwerpen of Gent (previews).

Tickets kunnen hier worden geboekt.

Score voor diverse criteria
Beoordeling
Joke is het prototype van de jeugdige vrijgezel: steeds iets om handen, uiterst sportief, actief in diverse verenigingen, vertrouwd met alle werelddelen, en een experte op het vlak van social media. Haar sportieve levensstijl compenseert ze met een (on)gezonde interesse voor fastfood.