Home Concerten & Events Star Wars Identities – The Exhibition (Recensie)

Star Wars Identities – The Exhibition (Recensie)

Sinds 2 april loopt in Paleis 2 van Brussels Expo de tentoonstelling Star Wars Identities. Als complete neofiet toog ik op een koude winterdag naar Utrecht, waar de tentoonstelling de afgelopen maanden stond, om daar al eens een eerste indruk op te doen. Aangezien ik totaal geen enkele affiniteit heb met het Star Wars imperium, liet ik me uit veiligheidsoverwegingen assisteren door een expert in de materie die de volledige stamboom van Anakin Skywalker even goed kent als zijn eigen familie en voor wie Naboo geen geheimen meer heeft.

Persoonlijk dacht ik steeds dat Star Warsfans ganse dagen als hun uitverkoren held verkleed liepen. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen aangezien je verkleed deze tentoonstelling mag bezoeken (enkel masker, helm of lightsaber zijn niet toegelaten). Misschien  toevallig maar de Darth Vaders, Luke Skywalkers, Kylo Rens of Chewbaca’s waren jammer genoeg in de minderheid. Het was nochtans de ideale gelegenheid om je eens uit te leven. Mijn begeleidende KyloRen liet het in elk geval niet aan zijn hart komen.

Bij aankomst in je juiste tijdsslot zijn er lockers om je persoonlijke spullen kwijt te geraken.  Aan de ingang krijg je een speciaal armbandje en een audiogids (beschikbaar in NL, FR & UK). Het was eventjes prutsen om de juiste taal ingesteld te krijgen. Het armbandje was echter wel een leuk gadget. Op verschillende plaatsen kon je een keuze maken waardoor je een beter inzicht krijgt in je eigen identiteit en welke krachten aan de basis liggen van onze uiteindelijke persoonlijkheid.

De tentoonstelling bestaat uit meerdere unieke rekwisieten, originele kostuums, modellen, bekende robots zoals R2D2, de Millennium Falcon en natuurlijk de Stormtroopers niet te vergeten. Dit alles wordt mooi afgewisseld door informatieve filmfragmenten waardoor je nooit het gevoel hebt dat je wezenloos door een ander universum loopt, maar je als neofiet wel heel veel bijleert. Doorgewinterde fans zijn dan weer blij met alle herkenningspunten die in Star Wars Identities talrijk aan bod komen.

Conclusie : voor de leek zowel als voor de echte fans is deze tentoonstelling zeker een must. Als je daarbij bedenkt dat Brussel de laatste halte is van deze expositie, dan weet je dat je ze zeker niet mag mankeren !

Zijn er dan helemaal geen negatieve punten ? Een kleintje, en dan nog niet echt in de tentoonstelling die zeker alle lof verdient. Maar de merchandising ligt aan de behoorlijk hoge kant. Deze is echter niet noodzakelijk om te kunnen genieten van de tentoonstelling. Zeker niet te missen.

May the Force be with you !

Alexandra is ons jongste redactielid. Deze nog maar pas afgestudeerde hippe vrijgezel houdt van reizen, liefst naar exotische bestemmingen, en grijpt elke kans om de wereld te verkennen. Verder heeft Alexandra nog drie grote passies: showbizz, wellness en lekker eten (in deze of een andere volgorde).