Home Concerten & Events Tot Zeven Maal Zeventig Maal… (The Rocky Horror Show – Recensie)

Tot Zeven Maal Zeventig Maal… (The Rocky Horror Show – Recensie)

Wanneer een hele zaal luidkeels ‘Tot Zeven Maal Zeventig Maal’ meebrult tijdens een voorstelling van de interactieve rockmusical The Rocky Horror Show – te midden een salvo aan verwijzingen naar o.m. Thuis en The Voice – weet je dat regisseur Stany Crets zijn werk (intussen voor de tweede maal in zijn carrière met deze musical) grondig én goed heeft gedaan. Het was één van de hoogtepunten tijdens de premièrevoorstelling van Richard O’Brien’s klassieker op Halloweenavond in De Shop in Antwerpen.

Deze rockmusical moet het hebben van absurde situaties, participatie van het publiek, over the top acting, een energieke choreografie, vreemde verhaallijnen en opzwepende muziek. En dat is exact wat de bezoekers van deze voorstelling kunnen verwachten.

Het verhaal is eenvoudig samen te vatten: het koppel Brad Majors (Nordin De Moor) en Janet Weiss (Shana Pieters) raakt op een stormachtige avond verzeild in het kasteel van de travestiet Frank ’n Furter (Laurenz Hoorelbeke) en zijn dienaren Riff Raff (Sébastien De Smet), diens zus Magenta (Jasmine Jaspers) en zijn minnares Columbia (Maja Van Honsté). Ze maken er kennis met de blonde supercreatie van Frank ’n Furter, Rocky (Matthew Michel) – en tussendoor komt de rivaliserende wetenschapper Dr. Scott (Sven Tummeleer) de verhaallijn nog eens opvrolijken. Het bezoekje van Brad Majors en Janet Weiss aan het kasteel van de bevreemde travestiet ontaardt algauw in een regelrechte relatie- en libidotest die nét niet in een orgie maar wél met veel jarretellen eindigt. Tussendoor maakt verteller Koen Van Impe zijn opwachting – hij speelde zélf de rol van Frank ’n Furter toen Stany Crets 15 jaar geleden het stuk al eens naar Vlaanderen bracht.

Het bijzondere aan deze musical is dat het publiek gevraagd wordt actief te participeren. En wees gerust, op de première-avond was van de typisch Vlaamse gereserveerdheid weinig te merken. De waterpistooltjes werden lustig bovengehaald tijdens de stormscène, op het huwelijk werd vrolijk met rijst gegooid, de latex handschoenen werden frequent opgediept tijdens de laboscène, de heupen bewogen sensueel en heftig tijdens de Time Warp, de interventies van de verteller werden op ‘boring’-geroep onthaald en Brad Majors en Janet Weiss kregen de koosnaampjes ‘asshole’ respectievelijk ‘slut’ netjes – zoals het hoort – naar het hoofd geslingerd.

Het zou de productie oneer aandoen mochten we de acteerprestaties van één iemand er specifiek uitlichten, want iedereen zet hier een knalprestatie neer. Toch willen we drie namen expliciet vermelden: Laurenz Hoorelbeke als weergaloze en schaamteloze oppertravestiet die naast het neerzetten van een bevreemdende rol en al te gekke dansmoves er bovendien in slaagt om nog in interactie te gaan met het publiek, Sebastien De Smet die een héél geloofwaardige en quasi onevenaarbare Riff Raff neerzet en de amper 23-jarige Shana Pieters die zich hélemaal smijt op het podium en zich tot publiekslievelinge weet te ontpoppen. Stany Crets zorgde ervoor dat deze productie niet zomaar een vertaling van het origineel is geworden. Met duidelijke verwijzingen naar Vlaamse TV-programma’s (Franky… of moet ik zeggen Kaat ?) en een serie running gags zette hij duidelijk zijn stempel op deze voorstelling. En dat was smullen…

Een speciale vermelding nog voor de puike choreografie van Laurent Flament (wat waren bepaalde danspasjes méér dan perfect synchroon !), de prachtige kostuums van de hand van Shana Verhoeven en Raissa Hans, de make-up pareltjes van Anais Wagner, en het live-orkest met o.m. Eric Melaerts.

Zoals Stany Crets in het voorwoord van zijn programmaboekje schrijft: deze ‘muSICKal’ is een beetje ‘sick’, en net daarom moet je deze waanzinnige theatervoorstelling absoluut gezien hebben. Nog tot en met 19 november in De Shop in Antwerpen. Ticketprijzen vanaf € 33.50. Kalender en tickets via https://deepbridge.be/kalender/.

Score voor diverse criteria
The Rocky Horror Show
Alexandra is ons jongste redactielid. Deze nog maar pas afgestudeerde hippe vrijgezel houdt van reizen, liefst naar exotische bestemmingen, en grijpt elke kans om de wereld te verkennen. Verder heeft Alexandra nog drie grote passies: showbizz, wellness en lekker eten (in deze of een andere volgorde).